Expressen prickas for publicering
av namn pa varnade lakare

Tidningen Expressen klandras i
elva fall av Pressens opini-
onsnamnd for sin namnpublice-
ring av varnade lakare.

[MDen 25 juliifjol toppade Expressen sin
forstasida med rubriken »8o lakare prick-
ade. Listan pa doktorerna som felbehand-
lat«. Artikeln i tidningen byggde pa var-
ningar i HSAN (Hilso- och sjukvardens
ansvarsndmnd) och hade rubriken »Léka-
re prickas — men gar fria«.

Dir fanns en lista 6ver 70 ldkare och
10 tandldkare med namn, dlder, titel, ar-
betsplats och en ytterst summarisk be-
skrivning av vad som orsakat varningen
for var och en av dem.

17 lékare gick till PO

Sjutton av ldakarna anmaélde artikeln till
PO, Pressombudsmannen Olle Sten-
holm. De menade att de korta fallbe-
skrivningarna i Expressen inte gav en
rittvisande bild av vad som hint, att de
tillfogats lidande, att de kunde skadas
socialt och professionellt samt att deras
integritet krinkts.

I fem fall hade HSANs varning un-
danrdjts av lansritten redan vid publi-
ceringen. | sex andra fall hade ldkarna
overklagat HSANs beslut, men ldnsrat-
ten dnnu inte avgjort drendena.

Expressen svarade att likare har en sa-
dan stéllning att de fér tila att anmérk-
ningar fran HSAN offentliggors. Tid-
ningen medgav att det hade varit battre
om det framgatt av publiceringen att vis-
sa varningar hade upphéavts av lansrétten.

att arbeta«
—

!

Nina Rehnquvist.

¥ hult, en av de ldkare
{ vars namn publicera-
| des i Expressen i fjol
somras trots att hans
varning i HSAN re-
| dan var undanréjd av
lansrétten. Han berat-
tade att han tog vil-
digtilla vid sig av pu-
bliceringen och att ti-
den dérefter var myc-

ket jobbig.

Iréne Olsson
frilansjournalist

Tom Ahlgren
tom.ahlgren@lakartidningen.se

Lakartidningen [INr 12 (12002 [Volym 99

PO ansag att publicering av namn pa
lakare som fatt en varning i HSAN i
manga fall kan vara motiverad, trots den
publicitetsskada det innebar for likaren
och hennes eller hans ndrmaste. Men Ex-
pressen borde klandras for brott mot god
publicistisk sed nér det géllde de fem fall
dér varningarna hade undanréjts av lans-
ritten. Han Overldimnade drendena till
Pressens opinionsndmnd.

I de sex fall som overklagats men
dnnu inte var avgjorda hivdade PO att
allménintresset vdgde tyngre dn den
publicitetsskada lakarna led. Att HSANs
beslut 6verklagats dndrade inte den be-
domningen menade han, men forutsatte
att Expressen skulle folja upp fallen vid
friande utslag i den hogre instansen.

Dessa sex fall lade PO till handling-
arna. Men ldkarna gick vidare till Pres-
sens opinionsndmnd.

Opinionsndmnden delade POs syn
om att det finns ett betydande allmén-
intresse da det géller tillsyn och discipl-
inforfarande i fraga om bl a ldkare. Att
publicera de 80 varningarna fran HSAN
kan alltsa fylla ett viktigt allmanintresse.

Opinionsndmnden konstaterar att Ex-
pressens publicering utan tvekan med-
fort publicitetsskada for de varnade.
Néamndens uppgift dr att géra en avvig-
ning mellan & ena sidan detta a andra si-
dan allménintresset.

Det &r uppenbarligen inte forenligt
med god publicistisk sed att pasta att en
lakare varnats av HSAN nir varningen
redan hade upphévts av lansratten, kon-
staterar ndmnden. Att tidningen i efter-

hand publicerade rittelser, ursikter och
debattinldgg ar inte tillrackligt for att un-
danrdja den skada ldkarna drabbats av.
Har viger Opinionsndmnden ocks? in att
publiceringen av ursprungsartikeln fanns
i ett nummer av Expressen som delades ut
gratis i en upplaga som var flera ganger
storre dn de dagar dér réttelserna togs in.

I de fem fallen anser Opinionsndmn-
den att Expressen brutit mot god publi-
cistisk sed.

I de sex fall dar ldkarna vid publice-
ringen hade dverklagat HSANs beslut
och vintade pa lansrittens utslag pekar
ndmnden pa att inte heller detta framgick
av Expressens artikel. Darfor dr namn-
publiceringen inte tillrackligt motiverad
av allménintresset, slar den fast och me-
nar att Expressen i dessa fall asidosatt
god publicistisk sed.

Expressen publicerade utslaget

I ytterligare sex andra fall anser Opini-
onsndmnden att publiceringarna inte var
forenliga med god publicistisk sed. Men
dér gar nimnden pa POs linje att allmén-
intresset vagde tyngre dn publicitetsska-
dan. I dessa fall hade den varnade lika-
ren valt att inte 6verklaga HSANSs beslut
eller s& hade lansritten gjort samma be-
domning som HSAN.

Expressen tvingas nu betala en expe-
ditionsavgift till Opinionsndimnden pa
20 000 kronor. Dessutom méste tidning-
en publicera nimndens utslag. Detta
gjorde tidningen mandagen den 18 mars.

Tom Ahlgren

Medlemmarna far fortsatt stod

(ML&karférbundets ordférande Bern-
hard Grewin ar mycket tillfreds med att
Opinionsndmnden klandrar Expressen
inte bara da det géller de fem ldkarna
vars varningar redan var undanrdjda
utan ocksé avseende de sex ddr dverkla-
gandena dnnu inte var avgjorda.

— Men vi beklagar att Pressens opini-
onsndmnd inte gjort samma beddmning
vad géller 6vriga. For vi menar att det
uppstar en betydande publicistisk skada
av den hir typen av artiklar som inte
uppvéags av allménintresset.

Han understryker kraftigt att Lékar-
forbundet skriver under pé att det finns
ett stort allménintresse for patientsiker-
hetsfragor — att diskutera och informera
om sdkerheten i varden.

— Déremot tycker vi inte att det finns
ett sddant allménintresse i att publicera
namn pé enskilda varnade lékare. Det
gagnar inte utvecklingen av patientsé-
kerhet och kvalitet i varden.

Beslutet star fast

Bernhard Grewin berittar att forbundets
beslut sedan i hostas om att stodja med-
lemmarna star fast — inte bara i den pres-
setiska delen utan dven i skadestandsde-
len.

— Det ér en inte helt enkel process, vi
har ju olika grupper av uthingda ldkare.
For att nd de mal vi vill ar det viktigt att
vi tar rétt steg i ratt ordning.

Och forsta steget géller alltsé fem av
lakarna. (LT)

1301



